دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1398 - 12:34
ابراهیم‌پور در گفتگو با آنا:

برگزاری جایزه ادبی مستقل هر روز سخت‌تر می‌شود

دبیر جایزه مستقل کتاب سال غزل گفت: با توجه به هزینه‌ها و فشارهای مداوم به نشرهای خصوصی یا نهادهای خصوصی، برگزاری جایزه ادبی مستقل هر روز سخت‌تر می‌شود.
کد خبر : 384661

حامد ابراهیم‌پور در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره آخرین خبرها از «جایزه مستقل کتاب سال غزل» گفت: ما در پاییز دوباره فراخوان دوره جدید جایزه مستقل کتاب سال غزل را منتشر می‌کنیم. دوره جدید هم مانند دوره قبل در دو بخش برگزار خواهد شد. بخش شاعران بدون کتاب از دوستانی که به اندازه یک کتاب شعر دارند و هیچ جایی منتشر نکردند. بخش دیگر مربوط به شاعرانی است که کتابی در سال قبل منتشر کرده‌اند. یعنی این دوره که برگزار می‌شود کتاب‌هایی که در سال 97 منتشر شدند مورد داوری قرار می‌گیرند.


وی با اشاره به اینکه انتشارات آنیما حامی دوره قبل بوده و احتمالاً حامی دوره جدید این جایزه هم خواهد بود، عنوان کرد: برگزیدگان بخش شاعرانی که کتاب چاپ‌شده ندارند، علاوه بر دریافت جایزه نقدی می‌توانند کتابشان را در انتشاراتی که حامی جایزه است، چاپ کنند.


دبیر جایزه مستقل کتاب سال غزل ضمن بیان اینکه برگزاری جایزه خصوصی خیلی سخت است، تصریح کرد: ما ترجیح دادیم اسپانسری نداشته باشیم تا مستقل بودن جایزه زیر سؤال نرود. تمام جوایز نفرات برتر توسط هیئت مؤسس سه نفره جایزه یعنی من، محمدرضا شالبافان و هادی خورشاهیان تأمین شد. برگزاری این جایزه با توجه به هزینه‌ها و شرایط اقتصادی بد کشور و فشارهای مداوم به نشرهای خصوصی یا نهادهای خصوصی هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.


ابراهیم‌پور با اشاره به اینکه در هر دوره، این جایزه تا مرز تعطیلی می‌رود، عنوان کرد: با برگزاری هر دوره این جایزه از هر نظر تحت فشار قرار می‌گیریم و این باعث می‌شود که فکر کنیم آیا کافی است و پرونده این جایزه را ببندیم یا ادامه دهیم. آیا این دوره، دوره آخر است، اما بعد از چند ماه به عشق غزل و به شوق انجام این حرکت مستقل دوباره شروع می‌کنیم.


وی خاطرنشان کرد: بخش ویژه‌ای برای شعر استان‌های مختلف تدارک دیده‌ایم، یعنی در هر دوره به طور اختصاصی به شعر یک استان بپردازیم ولی فعلاً این کار بزرگ و ارزشمند به دلیل هزینه‌بر بودن و مستقل بودن ما و نداشتن حامی و اسپانسر امکان اجرا ندارد. چون اگر بخواهیم این کار را بکنیم، باید آن دوره اختتامیه یا افتتاحیه را در آن استان برگزار کنیم.


عضو هیئت مؤسس جایزه مستقل کتاب سال غزل گفت: مستقل بودن در کنار خوبی‌هایی که دارد، یکی از بدی‌هایش این است که نمی‌توانیم خیلی از ایده‌های بلندپروازانه خودمان را به ثمر برسانیم. متأسفانه مبالغ زیادی به اسم مباحث فرهنگی خرج می‌شود و هیچ خروجی و بازخوردی هم ندارد؛ درحالی‌که مسائل مالی همیشه دست و پای ما را برای خلاقیت و نوآوری و شناساندن شاعران استان‌های مختلف به جامعه ادبی می‌بندد.


انتهای پیام/4072/4028/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: شاعر شعر کتاب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته